چقدر در مورد نقش موم در صنعت تولید کاغذ اطلاعات دارید

 

موم به عنوان یک ماده خاص می تواند به صنعت کاغذسازی کمک کند تا محصولاتی مرغوب تر و بهتر به بازار روانه کرده و حتی سودآوری صنعت خود را نیز افزایش دهد.


موم زنبور عسل از جمله مواد طبیعی استکه نه تنها در مصارف خوراکی بلکه برای تولید محصولات مختلف غیر خوراکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع یعنی گسترده بودن کاربرد موم عسل، نه تنها مربوط به دهه های اخیر بلکه مربوط به قرن ها پیش است. یکی از صنایع مهمی که موم زنبور عسل می تواند به آن ورود پیدا کرده و شرایط خاصی به آن ببخشد، صنعت تولید کاغذ است.

کاغذ از گذشته تا به امروز اهمیت فراوانی برای بشر داشته است. در گذشته تلاش ها برای تولید ساده تر کاغذ و امن کردن آن در برابر آسیب، از جمله دغدغه های اندیشمندان بوده است. امروزه نیز با وجود اینکه هم قیمت کاغذ بیشتر شده و هم دنیای دیجیتال استفاده از کاغذ را به ظاهر کمتر کرده است؛ اما همچنان اهمیت صنعت تولید کاغذ بر هیچ کس پوشیده نیست.

در این مطلب به صورت کاملا مختصر در مورد نقش موم در صنعت تولید کاغذ صحبت خواهیم کرد. کاربردهای موم در صنعت کاغذ فوق العاده جذاب است و هم برای تولیدکنندگان صنعتی و هم برای هنرمندان می تواند جذاب و قابل استفاده باشد. به نظر می رسد بعد از خواندن این مطلب به استفاده از کاغذهای مومی بیشتر علاقه پیدا می کنید.

چرا از موم در کاغذسازی استفاده می شود؟
موم زنبور عسل ویژگی های منحصر بفردی دارد که در هیچ ماده طبیعی دیگر نمی توانید آن را پیدا کنید. البته به دلیل قیمت بالای موم و همچنین محدود بودن تولید موم در زنبورستان ها، ماده ای جایگزین نفتی به نام پارافین جای آن را گرفته است. با این حال هنوز هم کسانی که به سلامتی خود و دیگران اهمیت می دهند، از موم برای کاربردهای مختلف استفاده می کنند، نه پارافین مضر و سرطان زا!

*  انعطاف پذیری
یکی از ویژگی های مهم موم زنبور عسل که باعث شده این ماده در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گرد، خاصیت انعطاف پذیری آن است. موم هم خود حالت الاستیکی دارد و هم اگر موم ذوب شده بر روی یک سطح قابل انعطاف زده شود، انعطاف پذیری آن بیشتر شده و احتمال شکستن آن سطح به صفر می رسد. همین ویژگی موم زنبور عسل یکی از دلایل بسیار مهم استفاده از این ماده برای تولید کاغذهایی است که انعطاف پذیری آن اهمیت دارد.

*  حفاظت از سطوح
از دیگر ویژگی های موم زنبور عسل، محافظت از سطح است. همانطور که می دانید کاغذ از جمله موادی است که به راحتی آسیب می بیند. برای کارهای خاصی که قرار است بر روی کاغذ انجام شود، همواره نگرانی در مورد آسیب دیده شدن وجود دارد. موم یم تواند یک محافظ خوب برای کاغذ باشد. این ویژگی مهم از گذشته باعث شده بود تا کاغذ های مختلف حتی کاغذهای پوستی، موم اندود شوند.

*  ضد آب کردن
یکی از نیازهایی که کاغذ به ویژه در استفاده های خاص دارد، ضد آب بودن است. موم زنبور عسل می تواند این ویژگی را به کاغذ بدهد. یعنی اگر از کاغذ موم اندود شده استفاده کنید، می توانید امیدوار باشید که آب به زیر کاغذ نفوذ نمی کند. به نظر شما این ویژگی کاغذ موم اندود شده چه کاربردهایی دارد؟

*  سلامت و بهداشت
دیگر دلیلی که برای استفاده از موم در صنعت تولید کاغذ وجود دارد، سلامت مصرف کننده است. کاغذهای موم اندود شده می توانند به عنوان کاغذهای مورد استفاده قرار گیرند که در غذاخوری ها، رستوران ها و به ویژه فست فودها مورد استفاده قرار می گیرند. به ویژه با شیوع بیماری های مزمنی مثل آنفولانزا، کرونا و... بهداشت فردی و عمومی اهمیت زیادی دارد. استفاده از کاغذهای موم اندود شده برای محافظت از غذاها در رستوران ها یا به عنوان کاغذی که در روی سینی قرار داده می شود، اطمینان بخش تر خواهد بود.

* جذابیت طراحی
به عنوان آخرین موردی که می توان به علت استفاده از موم در صنعت کاغذ سازی اشاره کرد، اهمیت این ماده برای افرادی است که می خواهند از کاغذ برای طراحی یا چاپ استفاده کنند. جذابیت بصری کاغذهای موم اندود شدنه باعث می شود تا این نوع کاغذها بیشتر به چشم آیند. در نتیجه در صنعت بسته بندی و تبلیغات نیز استفاده از چنین کاغذهایی می تواند توجیه اقتصادی داشته باشد. انواع چاپ ها مثل چاپ سیلک، افست، لیزری و جوهرافشان توانایی چاپ بر روی کاغذهای موم اندود شده را دارند و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

کاربردهای کاغذ مومی چیست؟
حالا که با اهمیت کاغذهای موم اندود شده و نقش بسیار خاص موم در صنعت کاغذسازی آشنا شدید، بد نیست کاربردهای موم را نیز با هم مرور کنیم. البته می توان گفت که کاربرد موم زنبور عسل در صنعت کاغذسازی کاملا وابسته به سلیقه و خلاقیت افراد است. با این حال کاربردهای عمومی موم در زمینه کاغذ را با هم مرور می کنیم:

    تولید بسته بندی های خاص
-    رپ ساندویچ و همبرگر – کاغذی که با آن ساندویچ ها پیچیده می شود، اگر با کاغذ موم اندود شده باشد، آلودگی کمتری خواهد داشت.
-    کاغذ سینی رستوران ها
-    کاغذ زیرین پیتزا و دیگر فست فودها
-    کاغذ مناسب برای بسته بندی به منظور حفاظت بیشتر از مواد غذایی
-    استفاده در شیرینی پزی و قرار گرفتن در زیر شیرینی های روغن دار یا خامه ای
-    بسته بندی شیرینی هایی مثل کوکی
-    بسته بندی لباس و کفش
-    تولید صنایع دستی خاص
-    تولید حفاظ های ضدآب
-    و ...


البته این موارد تنها بخشی از کاربردهای موم در صنعت تولید کاغذ است. اگر شما کاربردهای دیگری می شناسید حتما از طریق نظرات با ما درمیان بگذارید.

کاربردهای زیادی از موم زنبور عسل برای استفاده در صنعت تولید کاغذ وجود دارد. البته بسیاری از این کاربردها جنبه عمومی نداشته و می تواند در تولیدات خاص مورد استفاده قرار گیرد. با این حال موم به عنوان یک ماده خاص می تواند به صنعت کاغذسازی کمک کند تا محصولاتی مرغوب تر و بهتر به بازار روانه کرده و حتی سودآوری صنعت خود را نیز افزایش دهد.

 

-